Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Miasta dla ludzi - współpraca na rzecz przestrzeni przyjaznej dla mieszkańców

Kontrola obywatelska Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-03-01 - 2016-02-29
290 049,33 PLN
260 034,58 PLN
zrównoważony transport, planowanie przestrzeni
Opis projektu
Warszawa dysponuje dużym potencjałem w zakresie kontroli społecznej funkcjonowania i rozbudowy systemu transportowego. Problemem są niedostatecznie zsynchronizowane i nagłośnione działania podejmowane w tym względzie, jak też brak konsekwencji ze strony władz w realizacji przyjętej strategii transportowej i współpracy z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.

Celem projektu było zapewnienie spójnego, konsekwentnego kształtowania przestrzeni przyjaznej dla mieszkańców przez władze Warszawy, w tym przez promowanie transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego.

Przeprowadzono działania kontrolne i interwencyjne. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zaopiniowało ponad 100 projektów istotnych dla niezmotoryzowanych i jakości przestrzeni, uwzględniając uwagi zebrane od organizacji i osób indywidualnych. W co najmniej 27 projektach uwagi zostały uwzględnione. Stowarzyszenie podjęło 160 interwencji w sprawie istniejących nieprawidłowości, z czego połowa problemów została lub zostanie po zakończeniu projektu naprawionych. O działaniach i inicjatywach społecznych podejmowanych w ramach projektu szeroko informowano w mediach. Duży oddźwięk znalazło m.in. 6 raportów tematycznych przygotowanych z udziałem ekspertów, wędrująca wystawa ilustrująca sposoby na poprawę miejskiego systemu transportowego, jak też społeczne projekty zagospodarowania przestrzeni publicznej. Zorganizowane zostały spotkania na temat bezpieczeństwa przestrzeni wokół szkół z przedstawicielami środowisk szkolnych. Ponadto został wydany podręcznik dobrych praktyk, wykorzystany na seminariach z udziałem przedstawicieli Urzędu m.st. Warszawy i innych miast.
Zrealizowane działania przyczyniły się do usprawnienia stołecznego systemu transportowego i poprawy jakości przestrzeni. Zmiany widoczne są m.in. w częstszych konsultacjach projektów transportowych, wprowadzeniu automatycznej detekcji pieszych. Dzięki efektywnej wymianie doświadczeń, nagłośnieniu problemów, opracowaniu i wykorzystaniu raportów oraz ekspertyz wzmocnili się zarówno obydwaj partnerzy projektu, jak i Urząd Miasta.
Partner projektu - Komisja zrzeszająca ok. 20 organizacji pozarządowych - stał się aktywnym partnerem dla władz samorządowych. W trakcie projektu miało miejsce 41 posiedzeń Komisji, w tym 22 z udziałem władz, m.in. wiceprezydenta Warszawy. Komisja podjęła 39 uchwał, wspierając się raportami i ekspertyzami opracowanymi w ramach projektu. Jej głos był często uwzględniany w podejmowanych decyzjach.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny