Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Kampania BEZ NIENAWIŚCI w Polsce

Dzieci i młodzież Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-02-03 - 2015-12-31
239 993,00 PLN
215 992,92 PLN
mowa nienawiści
Opis projektu
Rada Europy, uruchamiając Kampanię „Bez Nienawiści”, opierała się na swoich badaniach, według których ponad 40% badanych młodych ludzi doświadczyło mowy nienawiści osobiście, a 70% z nich zadeklarowało, że czują się bezsilni w takich sytuacjach. Tylko 22% badanych brało udział w szkoleniu lub warsztacie na temat dyskryminacji czy rasizmu. Jednocześnie młodzież nie widzi konieczności karania osób używających mowy nienawiści w Internecie.
Celem projektu było zintegrowanie istniejących już w Polsce inicjatyw na rzecz przeciwdziałania mowie nienawiści, a także wzmocnienie ich dzięki doświadczeniom organizacji działających w innych krajach europejskich.
Przeprowadzono kampanię społeczną dotyczącą identyfikowania mowy nienawiści i dyskryminacji oraz przeciwdziałania im. Dzięki filmom, materiałom graficznym, happeningom, konferencjom etc. tematyka kampanii weszła na stałe do dyskursu publicznego. Do koalicji kampanii dołączyło ok. 50 instytucji i organizacji zajmujących się przeciwdziałaniem mowie nienawiści, zarówno społecznych, jak i publicznych czy samorządowych. Przeszkolono ok. 300 aktywistów.
Przeprowadzono różne publiczne działania online i offline, m.in. Kongres Aktywistyczny Strefa Inter@kcji czy Noc Świątyń w Warszawie, których odbiorcami było kilka tysięcy osób. Działania dotyczyły różnorodnych grup wiekowych, kulturowych (m.in. mniejszości narodowe, etniczne, religijne, cudzoziemcy), społecznych (LGBTQ, osób bezrobotnych, ubogich), w różnych miejscach Polski.
Strona beznienawisci.pl umożliwiła zapoznanie się z tematyką mowy nienawiści (w 2015 r. wyświetlono ją ponad 520 000 razy). Spopularyzowano prawie 30 podręczników oraz 9 scenariuszy zajęć dotyczących tej tematyki. Powstało 40 filmów, które ponad 9000 razy zostały obejrzane w serwisie YouTube.
Z projektu skorzystała młodzież w wieku 16-25 lat przygotowująca kampanię, organizacje pozarządowe, nauczyciele.
Współpraca z partnerem Nasjonal kampanjekomitee for Europarådets No Hate Speech kampanje z Norwegii umożliwiła wymianę doświadczeń związanych z prowadzeniem kampanii. W efekcie 22 lipca 2014 r., w trzecią rocznicę zamachów na wyspie Utoya, zorganizowano wydarzenie w Warszawie o potrzebie reagowania na mowę nienawiści.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny