Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

GŁOS KOBIET SIĘ LICZY

Zwalczanie dyskryminacji Zakończony
mazowieckie
Warszawa
RadiOrakel, Norwegia
2014-09-01 - 2016-04-30
384 920,00 PLN
345 420,00 PLN
kobiety
Opis projektu
Badania przeprowadzone w 2013 roku przez Feminotekę i Gazetę Wyborczą pokazały w jak dramatyczny i dysproporcjonalny sposób debata w mediach zdominowana jest przez mężczyzn. Podczas gdy w Sejmie kobiety to 24%, w mediach polityczki stanowią zalewie 11%. Ekspertek w mediach jest tylko 19%, choć osób z wyższym wykształceniem jest zdecydowanie więcej wśród kobiet – 18,5% niż wśród mężczyzn – 12,3%. Osoby odpowiedzialne za zapraszanie gości do programów publicystycznych często deklarują, że wśród ekspertów w różnych dziedzinach brakuje kobiet i z tego powodu to mężczyźni są częściej zapraszani do mediów.

Zamierzeniem projektu było przełamanie męskiego monopolu i wzmocnienie obecności kobiet w debacie publicznej.

W wyniku podjętych działań rozbudowano i wypromowano narzędzie www.ekspertki.org – bazę kobiet-ekspertek z różnych dziedzin.

W wyszukiwarce www.ekspertki.org dziennikarze, wydawcy i organizatorzy debat w łatwy sposób mogą znaleźć specjalistki z danej dziedziny i uzyskać do nich dane kontaktowe. Dla ekspertek jest to istotna platforma budowania swojej niezaprzeczalnie istotnej pozycji eksperckiej w danej dziedzinie i odbieranie należnej przestrzeni w gronie komentatorów i specjalistów wypowiadających się w mediach i podczas konferencji. Start bazy zainaugurowała międzynarodowa konferencja w Warszawie, a promował później cykl 12 spotkań lokalnych w mniejszych miastach w Polsce. Dziennikarki i pracownicy mediów mieli szansę wziąć udział w warsztatach przygotowujących ich do bardziej uważnej pracy w mediach pod kątem zwracania uwagi na równość płci w przygotowywanych artykułach czy programach. Prowadzono również kampanię społeczną w ramach której powstał cykl filmów wideo z wypowiedziami ambasadorek/ów projektu, uzasadniający konieczność walki z wykluczeniem kobiet z debaty publicznej.

Beneficjentami projektu było 420 kobiet, które zarejestrowały się w bazie oraz 135 przedstawicieli mediów korzystających z zasobów bazy. Na realizacji projektu skorzystały również osoby, które wzięły udział w konferencji (130) oraz w spotkaniach lokalnych (ok. 1,5 tys. osób).

Rolą organizacji partnerskich było udzielania wsparcia projektowi w zakresie merytorycznym oraz promocyjnym. Organizacja partnerska z Norwegii przeprowadziła jeden z warsztatów, który odbył się w ramach międzynarodowej konferencji inaugurującej projekt.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny