Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Deklaracje i rzeczywistość: podatki i świadczenia w roku wyborczym

Kontrola obywatelska Zakończony
zachodniopomorskie
Szczecin
2014-09-01 - 2016-01-31
236 385,80 PLN
212 747,22 PLN
finanse publiczne, polityki krajowe
Opis projektu
Spójność pomiędzy politycznymi deklaracjami i prowadzoną w rzeczywistości polityką jest istotnym elementem dobrze funkcjonującej demokracji. Jednak choć decyzje polityków dotyczące świadczeń i podatków mają znaczący wpływ na budżety domowe, samodzielna ocena skutków ekonomicznych tych decyzji jest dla obywateli bardzo trudna lub wręcz niemożliwa. CenEA od lat zajmuje się oceną wpływu polityki fiskalnej na sytuację materialną gospodarstw domowych i jest jedynym niezależnym i apolitycznym ośrodkiem badawczym, który przekazuje szerokiej publiczności dane na ten temat.
Celem projektu było umożliwienie merytorycznej debaty o konsekwencjach dotychczasowej polityki państwa w dziedzinie podatków i świadczeń, jak również oceny składanych przez polityków obietnic. Jedynym możliwym działaniem, przez które można ten cel osiągnąć, jest dostarczenie rzetelnej, obiektywnej wiedzy na temat konsekwencji poszczególnych rozwiązań dla przeciętnego obywatela.
W ramach zrealizowanego projektu przeprowadzono szczegółowe analizy polityki podatkowo-świadczeniowej w szczególnym dla Polski roku wyborczym 2015. Wybory parlamentarne wykorzystano z jednej strony jako okazję do podsumowania polityki kończącego kadencję rządu, a z drugiej do przedstawienia analiz deklaracji programowych składanych przez polityków w kampanii wyborczej. Przedstawiono serię raportów upowszechniających wiedzę na temat polskiego systemu podatkowo-świadczeniowego i wskazujących na ile deklarowane przez polityków cele społeczno-gospodarcze przekładają się na rzeczywiste działania.
Opublikowano sześć raportów badawczych i materiały uzupełniające. Każdej publikacji towarzyszyła akcja medialna. Wyniki analiz były szeroko komentowane w mediach i wielokrotnie pojawiały się w debacie publicznej przed i w trakcie kampanii wyborczej. Przełożyły się na poprawę jakości dyskursu publicznego i ograniczenie złych praktyk stosowanych przez partie polityczne w okresie wyborczym. Na raporty opracowane w trakcie trwania projektu powoływały się największe i najbardziej opiniotwórcze polskie dzienniki oraz najpopularniejsze publiczne i prywatne stacje telewizyjne. Wyniki były też szeroko komentowane w mediach elektronicznych.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny