Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego.

Kontrola obywatelska Zakończony
pomorskie
Janiszewko
2015-02-03 - 2016-04-30
265 025,00 PLN
236 225,00 PLN
dostęp do danych publicznych, instytucje publiczne, samorząd, system oświaty
Opis projektu
W wieloletniej działalności Fundacji stale powracały problemy z zakresu łamania praw człowieka w szkołach, takie jak łamanie praw ucznia, brak wpływu na sytuację w szkole, brak dostępu do informacji. Zjawisko nieprzestrzegania praw człowieka w szkołach należy do „szklanych” zjawisk. Z powodu obawy przed opresją nie jest artykułowane, skutkuje wycofaniem się z aktywnego życia społecznego, pogłębianiem zjawiska dyskryminacji. Ostatnie ogólnopolskie raporty o prawach uczniowskich powstały w latach 1995-96 (HFPCz) i w 2006 r. (MEN, CODN). Brak aktualnych badań, uwzględniających woj. pomorskie, uniemożliwiał lub znacząco utrudniał wprowadzenie skutecznych mechanizmów wsparcia dla szkół na rzecz poprawy sytuacji uczniów w regionie.
Celem projektu było wypracowanie skutecznych, systemowych mechanizmów ochrony praw uczniowskich i ograniczenie zjawiska łamania praw człowieka w szkołach obszaru nadwiślańskiego.
W 10 szkołach przyjęto rekomendacje zmian dot. przestrzegania praw ucznia. Raport stał się podstawą do działań prowadzonych wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka (RPD) na rzecz wprowadzenia standardów przestrzegania praw dziecka w szkole.
Przeprowadzono monitoring praw uczniowskich w 20 szkołach ponadpodstawowych z 6 powiatów. Badanie objęło 1092 wywiadów kwestionariuszowych, 20 badań fokusowych, 1 analizę desk research, 10 wywiadów pogłębionych 745 uczniów, 158 nauczycieli, 170 rodziców, 19 urzędników. Na podstawie raportu z badań wypracowane zostały przez ekspertów metody przeciwdziałania łamaniu praw ucznia. Wybrano 10 z 20 szkół, w których zorganizowano okrągłe stoły służące uzgodnieniu przez uczniów i nauczycieli paktów na rzecz przestrzegania praw uczniów. W ramach 10 sesji fokusowych i 15 wywiadów zbadano skuteczność wypracowanych narzędzi w rozwiązywaniu problemów w danej szkole. Wyniki z badań rozpowszechniono w formie raportu i konferencji, wyniki monitoringu wraz z opisem opis dobrych praktyk zaprezentowano w publikacji. Analiza raportu dokonana przez Biuro RPD posłużyła za materiał do wystąpienia generalnego RPD do MEN. Partner-Fundacja Ośrodek Badań i Analiz Społecznych przygotował i przeprowadził wielowymiarową diagnozę przestrzegania praw uczniów w 20 szkołach i był odpowiedzialny za opracowanie raportu z badań.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny