Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt      
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Bezpieczne miasto - inna droga

Partycypacja publiczna Zakończony
łódzkie
Łódź
2014-04-01 - 2016-01-31
320 464,70 PLN
285 564,70 PLN
polityki lokalne, zrównoważony transport, planowanie przestrzeni
Opis projektu
Według danych łódzkiej Komendy Miejskiej Policji w 2011r. w 9508 zdarzeniach drogowych zginęło 38 osób, a w 2012r. w 9101 zdarzeniach 33 osoby. 61% ofiar śmiertelnych to piesi, a program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD) nie został przez miasto przyjęty (mimo zobowiązania Prezydenta do przedstawienia go w terminie do 11.2011). Potrzeba realizacji projektu wynikała też z dotychczasowych doświadczeń Fundacji w realizacji inicjatyw dot. transportu. Projekt miał zwiększyć wpływ mieszkańców Łodzi na decyzje i działania mające zapewnić Łodzi BRD i wysoką jakość przestrzeni publicznej, a także wyposażyć ich w odpowiednią wiedzę i narzędzia umożliwiające wpływanie na decyzje urzędników i decydentów.
Nawiązano kontakt z radnymi osiedlowymi i miejskimi oraz spółdzielniami mieszkaniowymi, wyposażono ich w wiedzę merytoryczną na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przygotowano materiały edukacyjne, m.in. scenariusze, które po konsultacji metodycznej mogą być wykorzystywane na terenie całej Polski zarówno przez samorządy, instytucje jak i organizacje pozarządowe. Wszystkie materiały dostępne są na licencji CC-BY-SA na stronie projektu, która obecnie stanowi unikatowe kompendium wiedzy z zakresu BRD podanej w przystępnej formie, prostym językiem.
Stworzono także 4 projekty organizacji ruchu, z których jeden został zrealizowany na osiedlu Karolew a drugi będzie realizowany na osiedlu Stoki. Stosunkowo szybka i niedroga realizacja na osiedlu Karolew uzmysłowiła pozostałym radom osiedli, że poprawa bezpieczeństwa nie zawsze musi wiązać się z ogromnymi nakładami finansowymi i wieloletnimi inwestycjami - powstała modelowa strefa tempo-30.
Na realizacji projektu skorzystali mieszkańcy Łodzi oraz przedstawiciele władz miasta, rad osiedli, a także osoby zainteresowane tematyką BRD, które mają możliwość skorzystania z naszych materiałów (np. inne organizacje pozarządowe, mieszkańców z innych miast).
Stowarzyszenie Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu było partnerem merytorycznym, uczestniczyło w spotkaniach zespołu koordynującego spotkania edukacyjne, dzieliło się swoją wiedzą i opiniowało materiały edukacyjne.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny