Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Audio – wolontariat

Dzieci i młodzież Zakończony
mazowieckie
Płock
2014-09-01 - 2016-04-30
422 416,00 PLN
349 000,00 PLN
działania edukacyjne
Opis projektu
Z badań własnych Stowarzyszenia „De Facto”, przeprowadzonych w 2013 r. w 25 gimnazjach w całej Polsce, wynika, że ponad 70 proc. uczniów nigdy nie kontaktowało się z osobami niepełnosprawnymi, a 84 proc. nigdy nie próbowało im pomóc. Jednocześnie ponad 80 proc. stwierdziło, że osoby niepełnosprawne są dyskryminowane, zwłaszcza poprzez to, że mają ograniczone możliwości korzystania z przestrzeni i usług publicznych. Według uczniów badanych szkół przyczyną bierności w usuwaniu tych ograniczeń jest brak wiedzy o niepełnosprawności. Dyrektorzy i nauczyciele szkół, w których przeprowadzono badanie, uznali, że należy określić bariery fizyczne i architektoniczne występujące w szkołach i ich otoczeniu oraz podejmować wraz z uczniami działania społeczne na rzecz osób niepełnosprawnych.
Celem projektu był rozwój aktywności społecznej młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej poprzez udział w wolontariacie.
Dzięki projektowi 331 osób w wieku 13-19 lat ze szkół z całej Polski angażuje się w specjalistyczną formę wolontariatu na rzecz osób niewidomych.
W projekcie uczestniczyło 18 szkół. Każdy uczestnik projektu wziął udział w cyklu szkoleń, podczas których zdobywał wiedzę, jak praktycznie zapobiegać dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Audio-wolontariusze wykonali 4320 audio-ilustracji, z których skorzystało już ponad 2 tys. osób niepełnosprawnych. Odbyły się warsztaty obywatelskie oraz ogólnoszkolne debaty poświęcone likwidowaniu barier.
Z projektu skorzystali uczniowie gimnazjów i liceów z małych ośrodków na terenie całej Polski.
Partner projektu, Universitat Autonoma de Barcelona, jest europejskim liderem w zakresie opracowywania dla inwalidów wzroku i słuchu metod dostępu do treści multimedialnych. W projekcie odpowiadał za przygotowanie audio-wolontariuszy oraz dbał o prawidłowe wykonanie ilustracji dla niewidomych.
Drugim partnerem było Gimnazjum w Pawonkowie, które odpowiadało za zgodność działań projektowych z programami nauczania i funkcjonowaniem polskich szkół.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny