Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Wykrywanie i usuwanie niedozwolonych barier dostępu do studiów II i III stopnia

Kontrola obywatelska Zakończony
mazowieckie
Warszawa
2014-09-01 - 2016-03-15
242 691,99 PLN
217 173,47 PLN
system oświaty
Opis projektu
Projekt przygotowano w reakcji na skargi dotyczące procesu rekrutacji na strudia II i III stopnia. Równocześnie projekt stanowił czwarty etap wieloletniego programu badania przestrzegania prawa i sposobu wykorzystania pieniędzy publicznych przez polskie uczelnie i placówki naukowe.
Każdego roku w Polsce rozdzielanych jest ponad 170 tys. miejsc na bezpłatnych studiach II stopnia oraz ponad 10 tys. miejsc na studiach doktoranckich. Komisje rekrutacyjne decydują więc o ufundowaniu z pieniędzy podatników studiów za ok. 4,7 mld zł.
Długofalowymi celami projektu były: wyeliminowanie niezgodnych z prawem przepisów wewnętrznych na uczelniach i w podmiotach prowadzących studia doktoranckie, poprawa procedur stosowanych w trakcie naboru na studia II i III stopnia, zwiększenie transparentności postępowań rekrutacyjnych oraz skorygowanie przepisów powszechnych dotyczących rekrutacji.
Monitoring objął 140 postępowań rekrutacyjnych prowadzonych przez 58 instytucji publicznych mających prawo do prowadzenia studiów II lub III stopnia. W ramach projektu sprawdzano czy organizują one nabór na studia w sposób rzetelny, czy kryteria naboru są przejrzyste, czy stosuje się procedury zgodne z prawem.
Przygotowano 58 kompletów rekomendacji - dla każdego badanego podmiotu - oraz 7 propozycji zmian w ustawie i rozporządzeniu dotyczącym rekrutacji na studia. 14 uczelni wprowadziło istotne zmiany w przepisach dotyczących rekrutacji. Dotyczyły one głównie ułatwień dla studentów niepełnosprawnych oraz zmian w sposobie wydawania decyzji administracyjnych. Uzyskano również deklaracje prowadzenia bardziej szczegółowych protokołów z posiedzeń komisji rekrutacyjnych. Wydano raport o sposobie prowadzenia rekrutacji na studia drugiego i trzeciego stopnia i opracowano szereg analiz. Studenci, doktoranci, władze monitorowanych podmiotów i członkowie komisji rekrutacyjnych otrzymali pierwszy w Polsce zwarty zbiór informacji dotyczących rekrutacji na studia oraz praktyczne rady dotyczące rozwiązywania problemów występujących podczas rekrutacji. Postulaty w sprawie pożądanych zmian prawa skierowano do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do posłów i senatorów z wybranych komisji sejmowych oraz do 24 kluczowych instytucji w środowisku akademickim.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny