Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Wszyscy jesteśmy pieszymi

Partycypacja publiczna Zakończony
kujawsko-pomorskie
Bydgoszcz
2015-04-15 - 2016-04-15
70 000,00 PLN
63 000,00 PLN
zrównoważony transport
Opis projektu
Każda podróż, niezależnie czy odbywa się przy użyciu samochodu, roweru czy tramwaju, zaczyna się od podróży pieszej. Niestety nie idzie za tym planowanie i projektowanie infrastruktury, która powstaje głównie dla wygody kierowców. Piesi rzadko wyrażają swój sprzeciw, co nie pomaga w poprawie ich sytuacji. Obecnie szlaki piesze budowane w Bydgoszczy są pełne nielogicznych i uciążliwych rozwiązań. Brak jest spójnej wizji, spojrzenia na projektowane rozwiązania okiem użytkownika. Celem projektu było zwiększenie aktywności mieszkańców we współtworzeniu przyszłej infrastruktury oraz zwrócenie uwagi władz miasta na istotność problemu, a w efekcie odwrócenie opisanego trendu. W jednostkach miejskich udało się wprowadzić stworzony w ramach projektu „Katalog dobrych praktyk w projektowaniu przestrzeni pieszej”, który będzie stanowił drogowskaz dla władz miasta, jak mądrze projektować przestrzeń publiczną. Najbardziej widocznym efektem projektu jest poprawa bezpieczeństwa w miejscach, w których udało się przeprowadzić zmiany, np. nowe przejścia dla pieszych. Zaobserwowano wzrost zainteresowania mieszkańców tematem bezpieczeństwa szlaków pieszych. Także władze miasta zauważyły, że dostępność i stan użytkowania infrastruktury pieszej decydują o jakości życia mieszkańców i wizerunku miasta wśród odwiedzających. W ramach projektu powstała Mapa Barier, na którą mieszkańcy mogli nanosić miejsca nieprzyjazne pieszym. Zgłoszenia były weryfikowane podczas wizji lokalnych, w wyniku których skierowano 17 wniosków do odpowiednich instytucji. Zorganizowano 3 happeningi, 2 konferencje oraz debatę – wydarzenia te miały na celu promowanie Mapy Barier, katalogu dobrych praktyk i idei miasta przyjaznego pieszym. Odbyło się też 25 wizyt w szkołach i 40 spotkań na posiedzeniach rad osiedli. Wspierano także rady osiedli i mieszkańców w działaniach na rzecz poprawy jakości i bezpieczeństwa przestrzeni publicznej. Powstała strona internetowa, zbierająca wszystkie informacje o działaniach w ramach projektu. Odbiorcami projektu byli mieszkańcy Bydgoszczy (w tym uczniowie szkół), a także urzędnicy i radni.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny