Pomyśl o innych - wolontariat drogą wyjścia z dziedziczonej bezradności
                Dzieci i młodzież
                Zakończony
            
                            
                
                
                                        
                wielkopolskie
                
                                        
                Klucze
                
                                    
                                    
                    2014-09-01 - 2016-04-30
                    
                                                    
                    97 737,95 PLN
                    
                    
                
                                    
                    86 432,22 PLN
                    
                    
                                                                    
                    wielokulturowość, mowa nienawiści                    
                    
                                                    
                    
                
                
                
                    Opis projektu
                
                
                    Poznańskie placówki wsparcia dziennego najczęściej oferują typowe działania pomocowe: opiekuńczo-wychowawcze czy socjoterapeutyczne, czyniące dzieci biorcami. Z doświadczeń ChSD wynika, że to nie wystarcza, by pomóc im wyjść z postawy biorcy i wyuczonej bezradności, jaką nabywają w rodzinnym środowisku. Jedną z bardziej efektywnych form aktywizacji społecznej dzieci jest wolontariat, ponieważ pomaga wypracować w nich postawy otwartości, zaangażowania i podejmowania inicjatyw na rzecz innych. Potwierdzają to badania („Kodeks kluczowych wartości wolontariatu", Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia, 2011), doświadczenia wielu podmiotów (m.in. Fundacja Pomocy Dzieciom „Krzyk", Urząd Miasta Katowice, Regionalne Centrum Wolontariatu i PUP w Gdańsku, Stowarzyszenie Instytut Zachodni, Caritas) i wnioski z projektów dotyczących wolontariatu (np. „Wolontariat – włącz się!", „Aktywizacja personalna, zawodowa i społeczna osób długotrwale bezrobotnych zagrożonych marginalizacją”, „Gdański program aktywizacji zawodowej poprzez wolontariat”). W Poznaniu funkcjonuje kilkadziesiąt świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych, ale żadna nie proponuje zajęć dla młodzieży powyżej 15. roku życia – jest ona pozostawiona sama sobie, choć tak jak dzieci młodsze jest narażona na negatywne skutki rodzinnej przemocy i alkoholizmu, a wiek dojrzewania sprzyja podejmowaniu eksperymentów z używkami i przemocą oraz powielaniu błędów starszego pokolenia. 
Projekt dotyczył przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej grupy 30 dzieci i młodzieży z rodzin z Poznania, w których rodzice są niewydolni wychowawczo.
Efektem realizacji projektu było zminimalizowanie zagrożenia wykluczeniem społecznym 30 uczestników dzięki zaangażowaniu ich w działania na rzecz środowiska lokalnego. Zorganizowano 18 akcji wolontariackich na rzecz społeczności lokalnej i otoczenia świetlicy, przeprowadzono kurs finansowy i zajęcia praktyczne z instruktorem ICT (praca indywidualna i doradztwo). Odbyło się 198 godzin socjoterapii dla 4 grup oraz 121 godzin socjoterapii indywidualnej. Z projektu skorzystała poznańska młodzież w wieku powyżej 15. roku życia zagrożona marginalizacją.
            
            
                            Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny
            
                        Projekt dotyczył przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej grupy 30 dzieci i młodzieży z rodzin z Poznania, w których rodzice są niewydolni wychowawczo.
Efektem realizacji projektu było zminimalizowanie zagrożenia wykluczeniem społecznym 30 uczestników dzięki zaangażowaniu ich w działania na rzecz środowiska lokalnego. Zorganizowano 18 akcji wolontariackich na rzecz społeczności lokalnej i otoczenia świetlicy, przeprowadzono kurs finansowy i zajęcia praktyczne z instruktorem ICT (praca indywidualna i doradztwo). Odbyło się 198 godzin socjoterapii dla 4 grup oraz 121 godzin socjoterapii indywidualnej. Z projektu skorzystała poznańska młodzież w wieku powyżej 15. roku życia zagrożona marginalizacją.
		
		
		
		