Rozmiar tekstu:  A  A  A 
PL|EN
Mapa strony Kontakt
Logo Obywatele dla demokracji Logo EEA Grants Logo Stefan Batory Foundation Logo PFDiM
← wróć do wyszukiwarki

Pieszy Wrocław

Kontrola obywatelska Zakończony
dolnośląskie
Wrocław
2015-04-30 - 2016-04-30
69 349,75 PLN
62 367,75 PLN
zrównoważony transport, planowanie przestrzeni
Opis projektu
Mimo określonych we Wrocławskiej Polityce Mobilności kierunków rozwoju transportu bezpieczeństwo pieszych i komfort chodzenia po mieście są zaniedbywane (krótkie zielone światło, długie czerwone na przejściach, chodniki pełne aut, wypadki). Choć ruch pieszy stanowi we Wrocławiu 19%, a do tego każdy jest pieszym choćby w drodze do parkingu czy przystanku, przez lata nikt nie traktował problemów pieszych z pełną powagą. Moment rozpoczęcia projektu pokrywał się z początkiem pracy Oficera Pieszego, co stwarzało szansę na systemową zmianę.
Celem projektu było zwrócenie uwagi na problemy pieszych we Wrocławiu oraz przekonanie polityków, urzędników i mieszkańców, że miasto przyjazne pieszym jest lepszym miejscem do życia.
Największym osiągnięciem było przekonanie władz Wrocławia do utworzenia specjalnego budżetu, z którego będą realizowane inwestycje poprawiające jakość i bezpieczeństwo ruchu pieszego. Władze i urzędnicy z większym przekonaniem wypowiadają się na temat tworzenia miasta przyjaznego pieszym i podejmują decyzje, które świadczą o zmianie podejścia.
W trakcie projektu zainicjowano konsultacje społeczne o różnych problemach pieszych, podjęto kilkadziesiąt interwencji w sprawie odzyskania przestrzeni dla pieszych - modernizacji nawierzchni, zmiany w sygnalizacji, eliminacji nielegalnego parkowania czy poprawy bezpieczeństwa. Wiele zostało rozpatrzonych pozytywnie. Wprowadzono pierwsze realne zmiany w przestrzeni, a kolejne są planowane. Straż Miejska pochyliła się nad problemem nielegalnego parkowania i od początku wiosny 2016 na najbardziej problemowych ulicach są regularne lub niezapowiedziane patrole. Opublikowano 14 analiz o problemach pieszych we Wrocławiu, jak i o dobrych praktykach innych miast. Zorganizowano 4 happeningi w przestrzeni miejskiej, zwracające uwagę na problemy pieszych. Projekt spotkał się z zainteresowaniem mediów i przychylnością władz Wrocławia. Dzięki systematycznej współpracy Społecznego Rzecznika Pieszych i Oficera Pieszego z Urzędu Miejskiego wypracowano sposób porozumiewania się aktywistów miejskich z urzędnikami. Jest duża szansa, że Wiceprezydent Wrocławia uwzględni rekomendowane rozwiązania w sprawie nielegalnego parkowania.
Na realizacji projektu skorzystali przede wszystkim mieszkańcy, ale też przedstawiciele władzy i urzędów.
Korzystamy z dotacji na rozwój instytucjonalny